Østfynske detektors fund til Dronningen

apr 29, 2021

Østfynske detektorfolk er nogle af de bedste i Danmark. Tre ud af i alt seks specielle metalfund fra årsbogen ” Nationalmuseets Arbejdsmark” kommer nemlig fra Østfyn. Og det er vi meget stolte af.

Nationalmuseet udgiver hvert år årsskriftet ”Nationalmuseets Arbejdsmark”. Bogen for dette år er dog større og mere omfattende end sædvanlig.  Den er nemlig blevet dedikeret til  Hendes Majestæt Dronning Margrethe 2. i anledning af majestætens 80-års fødselsdag i 2020. I denne meget rigt illustrerede årbog bringes noget af det, som museet har arbejdet med i 80 år. Bogen kommer vidt omkring i Nationalmuseets virke og når dermed også til de mange tusinde detektorfund, museet hvert år modtager og forsker i. Ikke mindre end tre specielle østfynske tidligkristne metalfund har fundet vej til bogens sider. De tre fund illustrerer på hver deres måde, hvordan den kristne billedverden forandrede og udviklede sig fra vikingetiden til den tidlige middelalder.

”Kristus fra Aunslev” er et unikt guldkrucifiks fra første halvdel af 900-tallet. Fundet af Dennis F. Holm i 2016.

Dennis F. Holm var nybegynder inden for detektorarkæologien, da han i 2016 pludselige stødte på sit livs fund. Det var faktisk hans søn, der havde fået en detektor. Men den blev ikke rigtig brugt – indtil Dennis fik interesse for sagen! Guldkrucifikset var blandt årets top 10 danefæfund i 2016.
Du kan læse mere her.

Sølvkrucifiks fra Trellerup fra 1000-tallet. Fundet af Glenn Abramsson i 2016

Ved hjælp af stor ihærdighed og meget grundige afsøgninger kunne Glenn Abramsson i 2016 til slut aflevere alle delene til et smukt sølvkrucifiks til konservatorerne på Bevaringscenter Fyn. Her blev det 4,7 cm høje krucifiks omhyggeligt samlet. Læg mærke til, at Jesus er bundet fast til korset, ikke naglet.
Du kan læse mere om fundet her

Forgyldt bronzespænde fra 1100-tallet. Fundet på Revninge Kirkegård i 1976.

På spændet er der afbildet en person med glorie, formentlig Kristus.

Østfyns Museer har ansvaret for arkæologien i Nyborg og Kerteminde Kommuner.

Østfyns Museer varetager arkæologien i Nyborg og Kerteminde Kommuner i et formaliseret samarbejde med Svendborg Museum, Øhavsmuseet og Langelands Museum i Arkæologi Sydfyn. Målet er at kunne bevare fortiden for fremtiden og at kunne forstå og beskrive fortiden bedre.

Som en del af den lovpligtige museumsopgave undersøger og registrerer Østfyns Museer hvert år mange arkæologiske fund på Østfyn, blandt andet tusindvis af detektorfund, som museet skal sende videre til danefæbehandling på Nationalmuseet.