Fund fra Fyns længste udgravning

mar 25, 2021

I et bredt spor på tværs af hele Fyn har arkæologerne foretaget Fyns længste arkæologiske udgravning forud for anlæggelsen af Baltic Pipe.

Skeletter, et hestekranium, lerkar og kogegruber. Alt sammen ting, der kan fortælle os mere om vores fynske forfædre. Ny udstilling i Langeskov præsenterer fund fra Baltic Pipe-udgravningerne.

I det seneste år har arkæologerne haft ekstraordinært travlt. Der er gravet fra Nyborg i øst til Middelfart i vest. I alt 77,5 kilometer. I samarbejde med Østfyns Museer og Odense Bys Museer kan Kulturarv Fyn nu præsentere et første kig på nogle af de spændende fund. Fundene vises i en udstilling i Kulturarvsboxen ved Langeskov Centret. Langeskov er nemlig en af de mange byer, som udgravningen er kommet forbi.

Et smugkig på fund fra Baltic Pipe-udgravningerne
Det er anlægsprojektet for Baltic Pipe, der er den direkte årsag til Fyns længste udgravning. Inden rørledningen skal anlægges, har arkæologerne nemlig haft mulighed for at få fingrene godt ned i den fynske muld og sikre viden og genstande for eftertiden. Nu er arkæologernes gravemaskiner parkeret, og deres gummistøvler og graveskeer er udskiftet med skrivebordsarbejde, hvor de mange tusindvis af fund skal registreres. Ude i de fynske landskaber er Energinet, der er bygherre på Baltic Pipe, gået i gang med deres anlægsarbejde. Imens kan alle vi nysgerrige få et smugkig på nogle af de mange interessante fund, der er dukket op i udgravningerne. Fundene vises i en udstilling i Kulturarv Fyns Kulturarvsboxen, der er et transportabelt og fleksibelt udstillingsrum, som i en måneds tid kan besøges i Langeskov.

Der arbejdes koncentreret ved udgravningen af skelettet af en ung kvinde fundet ved Skellerup. Foto: Østfyns Museer

Gravfund afslører et slidsomt liv for jern- og bronzealderens fynboer
På udstillingen i Kulturarvsboxen zoomes der ind på udgravningerne ved Skellerup og Rønninge i Kerteminde Kommune. Gravfund afslører et slidsomt liv for jern- og bronzealderens fynboer. Stolpehuller fra deres huse og brønde fyldt op med affald løfter sløret for, hvordan de har levet. I udstillingen kan du ud over genstande, se både billeder og video, der fortæller om fundene og arkæologernes arbejde.

Kulturarvsboxen er et formidlingsprojekt under Kulturarv Fyn. Den karakteristiske blå container, der er indrettet som et mobilt museum besøger samtlige ti fynske kommuner. Projektet lagde fra land sidste år med fire velbesøgte udstillinger. I år runder Kulturarvsboxen så de sidste seks kommuner. Projektet er realiseret med midler fra Albani Fonden.

Sted: Find Kulturarvsboxen ved Langeskov Centrets indgang mod Grønvej.
Åbningstider: 27. marts-24.maj. Alle dage kl. 9-21. Fri entré