Mennesker, magt og hierarki – Vikingekongen fra Ladby

Rundvisningsforløb for ungdomsuddannelserne på Vikingemuseet Ladby.

Fag: Historie, Religion og Dansk
Målgruppe: Elever på ungdomsuddannelser
Varighed: 1 time
Max. antal deltagere pr. forløb: 30 elever med min. 1 medfølgende underviser.
Form: Rundvisning i udstillinger, i landskabet og inde i selve Ladbykongens grav. Undervejs inddrages elevernes forhåndsviden og spørgsmål i dialog med museets underviser og kopier af Ladbykongens gravgaver bruges til at gøre vikingetiden levende.

Vikingemuseet Ladby rummer den unikke bid af Danmarkshistorien, der nuancerer fortællingen om vikingetiden og skubber til vores forhåndsviden om Danmark for 1000 år siden. Vikingekongegraven ved Ladby er et mysterium, for kongen i gravhøjen findes ikke i bevarede skriftlige kilder – så vidt vi da ved. Men ved at belyse fundet med viden fra andre arkæologiske og skriftlige kilder viser mange mulige fortidsfortolkninger sig.

Ladbykongens fortælling repræsenterer en konkret, stedbunden historisk case, der giver anledning til både kronologiske, tematiske og kildekritiske refleksioner.

• Hvad var fællesskabsidentitet for 1000 år siden, og hvordan kom den til udtryk?
  • Hvilke menneskelige, magtmæssige og hierarkiske mekanismer var der på spil i vikingetiden?
  • Hvordan udfoldede ret og pligt sig i en voldskultur præget af social og religiøs forandring?

Både den unikke kulturhistorie om en kongemagt i år 900 og den historiebrug 1930’ernes arkæologiske udgravninger af Ladbyskibet repræsenterer, afspejler centrale emner som identitet, demokrati og fortidsfortolkninger i historieundervisningen, samt ikke mindst bidrager til elevernes almene dannelse.

Pris: 550 kr. pr. time. med museets undervisere. Gratis for institutioner i Nyborg og Kerteminde kommuner.

Kontakt og booking

Praktisk information

• Foregår primært indendørs i museets udstillinger og Ladbykongens gravhøj, som ligger 200 m fra museet.
  • Museet ligger på et 5 hektar stort åbent græsareal med bakker og dale, træer og krat, samt fjord og vandkant. Her er masser af plads under åben himmel til leg og hygge før eller efter forløbet. Husk påklædning efter vejret.
  • Området har talrige borde- og bænkesæt, hvor madpakkerne kan spises.
  • I museumsbutikken kan der købes is, sodavand, kaffe/the m.m.