Mysteriet om Ladbykongen
Mysteriet om Ladbykongen
Grundforløb for 4.- 6. klassetrin på Vikingemuseet Ladby.
”Harald konge bød gøre disse kumler
efter Gorm sin fader og efter Thyra sin moder
den Harald som vandt sig Danmark al og Norge og gjorde danerne kristne.”
Sådan skriver Harald Blåtand om sig selv på Jellingstenen. Men 45 år før Harald Blåtand skrev sit navn ind i Danmarkshistorien med Jellingstenen, blev en rig vikingekonge begravet i et vikingeskib inde i en gravhøj på Østfyn. Vi ved ikke, hvad kongen hed, men vi kalder ham Ladbykongen.
Sammen med vores formidlingsinspektør bliver vi klogere på, hvem Ladbykongen var:
- Vi udforsker museets udstillinger, og kommer tæt på de originale arkæologiske fund.
- Vi finder ud af, hvordan de 1000 år gamle fund fra Skibsgraven kan fortælle historier.
- Vi bliver klogere på vikingetiden, og hvordan livet dengang ligner – og ikke ligner – vores eget liv.
- Vi opdager, hvordan Ladbykongen er forbundet med Harald Blåtand og Gorm den Gamle.
Forløbet målrettes klassetrinnet – fra fokus på konkret viden til refleksion over begrebet magt. Forløbet er desuden særligt målrettet til historie-kanonpunktet om Jellingstenen.
Hvordan foregår det?
Undervisningsforløbet tager eleverne med tilbage til starten af 900-tallet, hvor vi skal gennem gravpladsen, ind i selve Ladbykongens skibsgrav og til sidst ind i ”Dødeskibs” udstillingen.
Hvilken metode bruger vi?
Undervisningen er dialogbaseret, og formålet er, at eleverne lærer at undre sig og reflektere aktivt over vikingetiden. Vi ved meget om vikingetiden, men der er også meget, vi ikke ved. Undervejs inddrager vi derfor elevernes forhåndsviden, spørgsmål og fantasi.
Hvilke værktøjer bruger vi?
Vi bruger modeller og rekonstruktioner aktivt i rundvisningen, og eleverne opfordres til at røre ved kopier af Ladbykongens gravgaver, der bruges til at gøre vikingetiden levende og forståelig.
Omsatte Fælles Mål:
- Eleverne bliver klogere på livets vilkår før dem selv, og opnår indsigt i kontinuitet og forandring.
- Eleverne bliver trænede i at anvende arkæologiske og historiske kilder til at opnå viden om fortiden.
- Eleverne stifter bekendtskab med deres egen plads i historien, og oplever deres eget demokratiske samfund spejlet i en ikke-demokratisk periode i Danmarkshistorien – vikingetiden.
Godt at vide
Fag: Historie og dansk
Målgruppe: Elever i 4.-6. klasse
Varighed: 1 time
Max. antal deltagere pr. forløb: 30 elever med min. 2 medfølgende voksne.
Pris: Entré for elever og lærer er gratis.
Rundvisningen koster 600 kr. pr. forløb à 1 time. (Dog gratis rundvisning for grundskoler fra Kerteminde og Nyborg Kommuner)
Forberedelse forud for besøget:
Vi anbefaler, at I tager en snak om, hvad et museum er. Tag gerne udgangspunkt i elevernes forforståelse. Spørg f.eks.: Hvad er et museum? Hvem har været på et museum før? Hvad kan man opleve der?
Vi anbefaler også, at I ser vores skolefilm, forud for jeres besøg. Og opfordre til at i venter med at se DR’s Gåden om Danmarks første konge, til efter besøget.
Kontakt og booking:
Vikingemuseet Ladby på [email protected] eller på tlf: 65321667
Praktisk information:
- Forløbet kan bookes alle hverdage året rundt mellem kl. 9 og 14. Bookes et besøg på en mandag, hvor museet er lukket, åbnes museet kun under rundvisningen, og museumsbutikken kan ikke besøges.
- Forløbet foregår indendørs i museets udstillinger og udendørs i Ladbykongens gravhøj (300 m fra museet). Forløbet gennemføres året rundt i al slags vejr. Husk! påklædning efter vejret.
- Museet ligger på et 5 hektar stort areal med bakker og dale, træer og krat, samt fjord og vandkant. Her er masser af plads til leg og hygge før eller efter forløbet.
- Området har talrige borde- og bænkesæt, hvor madpakkerne kan spises.
- I museumsbutikken kan der købes is, sodavand, kaffe/the m.m.
Tilgængelighed:
Der er elevator i museumsbygningen.
Gravhøjen ligger 300 meter fra museet. Der er mulighed for at låne kørestol og invalidescooter.