Efterårsferie med bue og pil

okt 24, 2023

Skolernes efterårsferie 2023 bød på familieaktiviteter med bueskydning, spydkast og vikingefortællinger.

Bueskydning og Ladbykongen hænger uløseligt sammen. Den rige vikingekonge, som blev gravlagt i sit krigsskib i Ladby for 1100 år siden, fik nemlig hele 45 pile med blandt sine mange gravgaver. Derfor var det også netop bueskydning, som var på programmet i efterårsferien i uge 42.

Søndag blev ferien skudt i gang af en gruppe dygtige bueskytter fra Iwaz Langbuelaug, som viste deres færdigheder ved to bueskydningsshows.

Børn og voksne kunne prøve at skyde til måls med kopier af vikingetidens langbuer på museets udendørs skydebane. Her var ligeledes mulighed for at kaste med spyd og sten samt høre fortællinger om blandt andet vikingelegenden Palnatoke.

Torsdag blev vejret imidlertid så dårligt og blæsten så kraftig, at aktiviteterne blev flyttet indenfor på museet. Her stod den på fremstilling af bivokslys – de honningduftende lys, som blandt andet kendes fra velhavende folks begravelser i vikingetiden. Store som små kunne lave deres helt eget lys, som de kunne tage med hjem.

”Storm og dårligt vejr til trods valgte over 900 gæster at lægge vejen forbi Vikingemuseet i efterårsferien, hvilket vi er utroligt glade for.  Det har været en fornøjelse at have besøg af så mange interesserede børn og voksne, som deltog i aktiviteterne, og vi håber, de har haft en god oplevelse på museet trods det vilde vejr,” siger museets formidlingsinspektør Jes Lund-Jacobsen.

Vikingemuseet Ladby tilbyder aktiviteter fra Ladbykongens vikingetid i skolernes ferier året rundt. Læs mere her.

Læs de seneste nyheder fra Vikingemuseet Ladby: