inspektøren fortæller om danmarks ældste kongegrav

24. oktober og 8. november kl. 14:00-15:30

Kom med til et særligt arrangement på Vikingemuseet Ladby

Som det eneste autentiske sted i verden kan besøgende på Vikingemuseet Ladby træde ind i en vikingekonges gravhøj. Vi kalder den mystiske konge Ladbykongen, og hans grav er intet mindre end Danmarks ældste kongegrav. Ladbykongens begravelse er desuden den fornemste fra Danmarks vikingetid og beretter dermed om en særdeles rig og magtfuld kongeslægt på Østfyn.

Historien om den mægtige og rige Ladbykonge er uløseligt forbundet med landskabet. Naturens ressourcer dannede det materielle grundlag for vikingernes samfund og økonomi. Kongens sidste hvilested blev derfor et gravmonument mellem fjordens handelsrute og de frugtbare østfynske jorde. Som ringe i vandet forplanter sporene efter kongens magt og rigdomme sig på egnen og endda på hele Fyn med handelspladser, religiøse steder, bopladser og gravpladser.

Følg med museumsinspektøren rundt både indenfor i udstillingerne og udenfor i landskabet omkring museet. Hør hvordan 90 års arkæologiske udgravninger på Østfyn tegner et billede af en helt usædvanlig kongemagt to generationer før Harald Blåtand.

Vi starter rundvisningen med en skål, idet vi serverer et glas af museet egen mjød.

Efter rundvisningerne vil der være tid til at besøge museumsbutikken, men vær opmærksom på at et besøg i udstillingerne kræver at man kommer før rundvisningen og løser entrébillet.

Sted: Vikingemuseet Ladby. Vikingevej 123, 5300 Kerteminde

Tid:
Tirsdag d. 24. oktober kl. 14:00 – 15:30.

Onsdag d. 8. november kl. 14:00-15:30

Pris: 50 kr. pr. person (inkl. et glas mjød)
Køb billetter til 24. oktober HER
og til 8. november HER

OBS: Besøg i udstillingerne på egen hånd kræver at man løser entrébillet.