Ny museumsbutik på vej på Vikingemuseet Ladby

Museumsbutikken på Vikingemuseet Ladby har i mange år været et hyggeligt sted at købe is og kaffe eller at få vikinge-souvenirs med hjem. Her kan man købe spændende bøger om vikingetiden og smage på Vikingemuseets tre slags signaturmjød. Men især smykker, som ofte er kopier fra lokale vikingetidsfund, er der blevet solgt mange af hvert år. Museumsbutikken åbnede i 2007, da museets udstillingsfløj blev indviet.

Men takket være de senere års besøgsfremgang på Vikingemuseet til over 30.000 gæster per år var museets gamle butik ved at være godt slidt og lidt af en flaskehals i den travle del af året.

Derfor er den gamle butik nu revet ned, vægge er fjernet og Vikingemuseets håndværkere er i færd med at opbygge en helt ny butik med masser af vikingeæstetik og en specialbygget butiksdisk, som passer lige netop til Vikingemuseets stil.

Ny butik med bedre plads

“Det bliver en helt anden oplevelse for vores gæster at besøge museumsbutikken fremover. Dels vil vi have bedre plads til at fortælle besøgende om alt det spændende, de kan opleve på museet, og dels vil der være bedre mulighed for, at gæsterne kan gå rundt med god plads og opdage det store udvalg af lækre varer, vi tilbyder”, siger Museumsvært Line Karstensen.

Som noget helt nyt på Vikingemuseet vil museumsbutikken også indeholde et lille caféhjørne, hvor man kan sidde og nyde en kop kaffe eller spise en lækker is. ”Det bliver rigtig dejligt, at kunne byde gæsterne velkommen i lækre rammer, som allerede fra første blik giver en rigtig vikingeoplevelse”, fortsætter Line Karstensen.

Den nye butik forventes at åbne i marts 2023, og imellem tiden kan museumsbutikkens varer købes via webshoppen eller fra den midlertidige butik på museets parkeringsplads, hvor billetsalget også foregår. Ombygning kan dog ikke ske uden lidt larm og rod og derfor er billetprisen for voksne i ombygningsperioden sænket til 2022 pris.