Nyt samarbejde om digitale løsninger

Som den første virksomhed i Kerteminde Kommune får Vikingemuseet Ladby nu glæde af et nyt og spændende samarbejdsprojekt med studerende fra UCL.

Midt i marts indledte Vikingemuseet Ladby samarbejdet med 35 studerende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, og ved et besøg på museet, hvor museumsinspektør Ane Jepsen Nyborg viste rundt på museets område, blev projektet skudt i gang.

Initiativet til projektet er taget af Erhverv & Turisme i Kerteminde, og det skal imødegå Vikingemuseet Ladbys behov for bedre digitale formidlings- og guideoplevelser for museets besøgende.

”Vi ønsker at guide gæsterne på en mere moderne, forståelig og inspirerende måde, så vores fortællinger kommer endnu mere ud at leve. De besøgende skal have det vigtigste med fra besøget og fange vores kernefortælling om, at vi har Danmarks ældste kongegrav, og den nye viden, vi fortsat skaber om Østfyn på Ladbykongens tid. Vi vil gerne skabe mere dynamik og wauw-effekt, end vi kan med almindelige flyers, plancher og skilte,” fortæller Ane Jepsen Nyborg.

Qua deres uddannelsesmæssige kompetencer i digital konceptudvikling er det planen, at de studerende fra UCL skal give deres bud på nye måder at opleve museet på for de besøgende, som lægger vejen forbi Ladby.

Hen over påsken har flere af de studerende besøgt Vikingemuseet, hvor de har observeret livet på museet og undersøgt de nuværende formidlingstilbud for børn og voksne – både i de indendørs udstillinger samt den levende historie- og aktivitetsformidling på udendørsarealerne.

”Vikingemuseet bliver hvert år besøgt af mere end 30.000 gæster fra både ind- og udland, og der er tale om en bred vifte af folk i alle aldre, som besøger museet af mange forskellige grunde. En børnefamilie, en skoleklasse, en senior-gruppe, voksne uden børn eller en helt tredje gruppe, oplever museet forskelligt, og ønsker forskellige oplevelser på museet. Derfor ønsker vi at kunne tilbyde mere målrettede fortællinger om den lokale vikingetid, når gæsterne guides rundt i museets landskab. Vi er meget glade for de nye perspektiver, vi kan få, på vores kommunikation med vores besøgende via samarbejdet med de studerende fra UCL. Vi er overbevist, om at det vil vise nye muligheder for at tilgodese de mange forskellige typer af gæster og dermed give alle den bedste publikumsoplevelse på museet,” fortsætter Ane Jepsen Nyborg.

I slutningen af april vil de studerende præsentere resultatet af deres projekt og komme med deres bud på nye, kreative digitale løsninger, som Vikingemuseet Ladby kan få glæde af i fremtiden.

Læs mere om projektet på Erhverv & Turisme i Kertemindes hjemmeside her.