Stormende Vinterferie var en stor succes!

Skolernes vinterferie 2023 bød på en helt ny type oplevelse, som blev taget rigtig godt imod af museets besøgende.

”En stor del af vores arbejde på Vikingemuseet Ladby er arkæologien på hele Østfyn, som vi har ansvar for. Derfor har vi helt vildt mange spændende lokale historier at fortælle om Østfynboernes liv på egnen de sidste mange tusinde år,” fortæller museumsinspektør og arkæolog Ane Jepsen Nyborg.

Derfor afholdt Vikingemuseet åbent Arkæologisk Værksted i Vinterferien, hvor interesserede i alle aldre var med til at udgrave rigtige Østfynske fund fra gamle dage.

”Det var så sjovt for både os arkæologer og de besøgende familier at undersøge de mange fund sammen. Vi var vildt imponerede over, at familierne var så gode til at finde tingene, som de var, for materialer der har ligget i jorden i tusinder af år, kan godt være svære at skelne fra jorden. Men der blev både fundet 8000 år gamle flintafslag, slagger fra jernalderens jernproduktion, keramik, koknogler og kulstykker,” fortsætter Ane Jepsen Nyborg.

Trods stormen Ottos ankomst til landet besøgte mere end 100 familier Arkæologisk Værksted og prøvede at være Arkæolog for en dag. ”Det var en stor succes at lade folk være med i arkæologiens verden, og især var det fedt at der var mange lokale familier, som var vokset op det steder fundene kom fra. Så vi glæder os allerede til næste år i Vinterferien, hvor vi gentager succesen.”

Arkæologisk Værksted åbner igen i 2024 i Vinterferien i uge 7.