Vandrefortællingen Viking, Vinter og Vætter

nov 14, 2023

Vikingemuseet Ladby viser en vandre-fortælling om vikingernes vinter og jól – med vættejagt for de mindste og vinterhygge for store og små.

På den koldeste og mørkeste del af vinteren havde vikingerne også brug for lys, glæde, varme og hygge – også et ordentligt brag af en fest! Vikingemuseet Ladby inviterer derfor denne vinter indenfor til en hyggelig vinteroplevelse for hele familien.

Besøgende museet kan fra midten af november frem til slutningen januar opleve og blive klogere på, hvad vikingerne lavede ved vintertid og ikke mindst vikingernes måde at fejre jul på.

Jól, som vikingerne kaldte de fester, der blev fejret hen over vinteren, skulle sikre at solen, sommeren og de gode tider vendte tilbage. Det kunne sommetider endog gå blodigt for sig.

Hele familie – store som små – kan følge vandre-fortællingen rundt på museet og finde poster med fortælling.

Et spor er for børn, hvor det handler om at finde vætterne, de små underjordiske væsner, som beboede vikingernes verden og høre, hvad de fortæller om vikingernes jul.
Det andet spor er for voksne og fortæller den rå, brutale og ikke særligt stuerene historie om vikingernes jól.

Voksenruten er bestemt ikke for børn, men begge spor har de samme poster (i forskellig højde), så børn og voksne kan følges ad.

Læs mere om Viking, Vinter og Vætter her.

Det praktiske:

Hvor: Vikingemuseet Ladby
Hvornår: 15. november 2023 – 31. januar 2024
Varighed: ca. 1 time rundt på hele museet
Tilgængelig i museets åbningstid tirsdag til søndag kl. 10-16

Læs de seneste nyheder fra Vikingemuseet Ladby: