Viking for en dag – en taske fuld af oplevelser

mar 26, 2024

Bliv viking for en dag og kom tæt på vikingernes verden. Vikingemuseet Ladby lancerer stort formidlingsprojekt støttet af Albani Fonden og Friluftsrådet.

Med Viking for en dag inviteres hele familien til at opleve vikingernes verden på egen hånd. Ved ankomst til museet i Ladby kan gæsterne nemlig vælge mellem 8 forskellige tasker med sjove vikinge-aktiviteter, og derefter begive sig ud på lærerig færd i den fynske natur omkring museet.

”I Albani Fonden er vi glade for, at vi med vores donation til ”Viking for en dag” bringer museets besøgende helt tæt på vikingernes verden. Vi er med til at sikre vores fælles kulturarv med oplevelser og læring på tværs af generationer,” udtaler Freddy Larsen, direktør for Albani Fonden.

Winni Grosbøll, direktør for Friluftsrådet, sætter ord på det særlige ved, at aktiviteterne foregår ude i naturen:

“I Friluftsrådet ønsker vi at give børn gode muligheder for at opleve naturen, dyrke sociale fællesskaber og få ny læring i det fri. Ude i naturen bliver sanserne aktiveret, og vi er sammen på en anden måde, end når vi er indenfor. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi kan støtte projekter som dette, der kan give skoleklasser og børnefamilier nogle unikke oplevelser.”

En taske med oplevelser som familien kan være fælles om. Foto: Ard Jongsma

En oplevelse man kan være fælles om

Kunne du tænke dig at prøve at lave ild med ildstål eller prøve at spinde uld med en ten? Eller vil du gerne lære mere om vikingernes spyd og knive? Ja, så er det bare at tage tasken over skulderen og komme afsted. Hver taske har sin egen fortælling og tilknytning, ikke blot til museets egen Ladbykonge og hans verden, men også til et bestemt sted i landskabet rundt om gravhøjen. I taskerne finder du genstande til løsning af de forskellige opgaver samt en lille bog, et kort og en QR-kode til en instruktionsvideo.

”Vi er meget taknemmelige for den støtte, vi har fået af Albani Fonden og Friluftsrådet til ’Viking for en dag’. Formålet er at skabe en oplevelse, som familien kan være sammen om. Alle kan være med, og når familien arbejder sammen, bliver oplevelsen og læringen ”fælles”. Derudover får gæsterne også forståelse for vikingernes dagligdag, deres brug af våben, sport, spil og meget andet, og det foregår alt sammen udendørs i de fantastiske omgivelser omkring Ladbykongens gravhøj,” siger museumsinspektør Jes Lund-Jacobsen.

Vikingeoplevelser hele året

Vikingemuseet Ladby besøges hvert år af ca. 30-35.000 gæster, og rigtig mange kommer forbi i løbet af sommeren. Viking for en dag skal gøre det attraktivt at besøge museet hele året og sikre gode fællesoplevelser for alle, uanset om det er på grå regnvejrsdage i februar eller på solrige dage i september.

En familie kan låne to tasker med oplevelser ad gangen.

Der vil være en egenbetaling på 35 kr. pr taske til at dække materialeforbrug samt et depositum på 100 kr. pr. udlevering, der sikrer, at oplevelses-taskerne vender tilbage til butikken efter endt brug. Bogen i tasken kan gæsten tage med hjem.

Viking for en dag lanceres ved en reception den 5. april kl. 14.00 på Vikingemuseet Ladby. Alle er velkomne.

Gennem leg og opgaver bliver hele familien klogere på vikingetiden. Foto: Østfyns Museer