Gravkammeret åbnes – ny formidling af skibsgraven i Ladby

jun 12, 2024

Takket være støtte fra Energi Fyns Almene Fond bliver oplevelsen af skibsgraven i Ladby endnu bedre. Fondsmidlerne er nemlig brugt til nyt lys i højen, nye plancher, mere plads til gæsterne – og så får indgangen til gravkammeret også en kærlig hånd.

”Jeg tror, at vores gæster kommer til at sætte stor pris på det nye lys i skibsgraven. Skibet og gravgodset kommer til at fremstå meget tydeligere. Derudover vil de nye plancher fortælle historien på en bedre måde, og sidst men ikke mindst, så glæder det os, at der kommer lidt mere plads rundt om skibet. Det er alt i alt en bedre oplevelse for gæsterne. Stor tak til Energi Fyns Almene Fond for at støtte projektet,” siger Claus Frederik Sørensen, afdelingsleder Vikingemuseet Ladby.

Fremtidssikret belysning
Især det nye lys er med til at gøre et besøg i kongegraven til en særlig oplevelse. Det er nemlig første gang, at skibsgraven belyses på en så koncentreret måde, at mange af de små detaljer bliver meget tydeligere for gæsterne. Desuden bliver det også muligt at oplyse specifikke områder af skibet under rundvisninger og anden formidling, og dermed iscenesætte fortællingen på en helt ny måde. I forbindelse med den nye lyssætning er alle højens gamle glødepærer, der var lavet specielt til stedet, blevet skiftet ud med LED-belysning. Det er en del af Østfyns Museers arbejde med grøn omstilling.

Øget tilgængelighed
I forbindelse med den nye belysning bliver der også bedre lys på gulvet, hvilket helt lavpraktisk gør det nemmere for folk at bevæge sig rundt i højen. Langs den ene langside sættes der også bænke op, så en gruppe eller skoleklasse kan bænkes samtidigt og længere formidlingsoplevelser bliver mulige. For gangbesværede vil disse tiltag både have stor betydning for oplevelsen i højen og støtte op om museets krav til øget tilgængelighed – samt skabe helt nye muligheder for fordybelse under et besøg i gravhøjen.

Om Vikingemuseet Ladby
Vikingemuseet Ladby er et museum over Danmarks ældste kongegrav, hvor en vikingekonge for 1100 år siden blev begravet i sit vikingeskib og dækket af en mægtig gravhøj. Siden gravhøjen blev åbnet af arkæologerne i 1935, har millioner af turister fra hele verden besøgt fortidsmindet. Ladbyskibet havde fra indvielsen i 1937 status af et provinsmuseum under Nationalmuseet, som stadig ejer selve skibsgraven. Men siden 1994 har Kertemindeegnens Museer – og nu Østfyns Museer – bevaret og udviklet fortidsmindet og museet. Besøgstallet er ligeledes steget støt siden, og 38.000 gæster på museet i 2023 viser fortsat vækst i interessen for det unikke fynske museum.

”Gravkammeret åbnes” kan opleves fra fredag d. 21. juni på Vikingemuseet Ladby.

Billeder: Detaljer fra skibsgraven. Foto: Østfyns Museer

Naturkoncert i Ladby med Stränglek

Få en særlig oplevelse på Vikingemuseet Ladby lørdag den 28. september, når den dansk/svenske trio Stränglek spiller en udendørs koncert ved gravhøjen. Med udgangspunkt i den nordiske traditionsmusik, blander den svensk/danske trio Stränglek klangene fra tre...