Besøg museet – nu med hund

jul 10, 2023

Fra i dag kan gæster fra ind- og udland medbringe deres hunde, når de besøger Vikingemuseet Ladby.

Nu kan de besøgende tage deres firbenede venner med på gåtur i museets bakkede landskab, hvor der er rig mulighed for at snuse rundt mellem vilde blomster, ligge i skyggen under æbletræerne, løbe op på toppen af Ladbykongens gravhøj og gå ud på bådebroen i fjorden. Her er skøn natur at boltre sig i, masser af picnicborde til ens medbragte mad og hyggetid for både tobenede og firbenede.

En vigtig del af historien

Hunde er helt centrale for Vikingemuseet Ladbys historie, for Ladbykongen fik selv fire hunde og en forgyldt hundesnor med sig i graven. Hundene var i tre størrelser – to store hunde á la Grønlandske slædehunde, én på størrelse med en dansk spidshund og én på størrelse med en dansk-svensk gårdhund.
Den originale hundesnor kan ses i museets udstilling, hvor det helt særlige ”drejeled” er bevaret, som betød, at Ladbykongen kunne gå tur med alle fire hunde på en gang, uden at snorene blev viklet ind i hinanden.

Det praktiske

Hunde der besøger Vikingemuseet Ladby skal være i snor, tage hensyn til andre gæster og må ikke tages med indenfor i udstillingerne. De kan dog parkeres ved de særlige hundeparkeringspladser udenfor bygningerne. Her kan de sidde i skyggen mens deres ejere ser indendørsudstillingerne. Har man glemt hundeposer og vandskål gør det ikke noget, det har Vikingemuseet nemlig sørget for. Læs mere om åbningstider og andre praktiske informationer her.

Rigtig hjertelig velkommen på Vikingemuseet Ladby – både med og uden hund.

Læs seneste nyheder fra Vikingemuseet Ladby: